Standarty ochrony dzieci
Osoba Zaufana: (zgłoszenia nadużyć) Jarosław Grzejszczak tel.662 066 277
STA N DA R DY O C H RO N Y DZ I E C I W D U S Z PAST E RST W I E PA R A F I A L N Y M
1
STANDARDY OCHRONY DZIECI
W DUSZPASTERSTWIE PARAFIALNYM
Parafia jest miejscem zapewniającym bezpieczen stwo dzieciom takz ew grupie
ro wies niczej. Kierując się wartos ciami wypływającymi z Ewangelii, staramy się wpoic
naszym parafianom postawę szacunku wobec kaz dego człowieka – dzieci i dorosłych.
Pragniemy, by w relacjach międzyludzkich bliska była im ewangeliczna zasada: „Wszystko
więc, co chcielibyście, żeby wam ludzie czynili, i wy im czyńcie” (Mt 7,12a).
Zasady bezpiecznych relacji między dziec mi poznali wszyscy pracownicy
i wspo łpracownicy parafii, dzięki czemu mogą oni umiejętnie i adekwatnie do zaistniałej
sytuacji reagowac na kaz de niewłas ciwe zachowanie czy przemoc. Ro wniez dzieci
powinny przestrzegac poniz szego kodeksu podczas spotkan w parafii i poza nią,
w kontakcie bezpos rednim i wirtualnym.
- Równe traktowanie i szacunek dla każdej osoby
Traktuj innych tak, jak chcesz, aby inni traktowali Ciebie.
Pamiętaj, z ekaz da osoba jest kims wyjątkowym i szczego lnie obdarowanym przez
Boga. Nalez ąsię jej szacunek i troska o jej dobro.
Bądz tolerancyjny – szanuj odmienny wygląd, przekonania, poglądy i cechy
kolez anek/kolego w.
Pamiętaj, z eprzez ro z norodnos c wzajemnie się ubogacamy.
Masz prawo do zabawy i relacji z kaz dym dzieckiem, ale pamiętaj, z enie zawsze
inne dziecko ma chęc do kontaktu z Tobą w danym momencie. Uszanuj to.
Zachowaj otwartos c ibądz wraz liwy na wszystkie osoby, nawet jes linie nalez ądo
grona Twoich najbliz szych przyjacio ł.Nie wykluczaj ich ze wspo lnych działan ,
rozmo w i szkolnych aktywnos ci. - Zasady komunikacji między dziećmi
Zachowuj z yczliwos c iszacunek wobec kolez anek/kolego w.
Pamiętaj, z ekaz dy ma prawo do wyraz ania swojego zdania, mys lii przekonan ,o ile
nie naruszają one dobra innych oso b.
Słuchaj innych, gdy mo wią. Nie przerywaj innym, gdy się wypowiadają.
Zachowuj kulturę słowa w kaz dej sytuacji.
Stosuj formy grzecznos ciowe.
Pytaj o zgodę na kontakt fizyczny (przytulenie, pogłaskanie).
STA N DA R DY O C H RO N Y DZ I E C I W D U S Z PAST E RST W I E PA R A F I A L N Y M
2
- Szacunek dla cudzej własności, prywatności i przestrzeni
Szanuj rzeczy osobiste i mienie innych oso b.
Zapytaj, jes lichcesz poz yczyc od kogos jakąs rzecz.
Nie przeglądaj prywatnych rzeczy innych oso bbez ich zgody. Kaz dy ma prawo do
prywatnos ci.
Nie ro b zdjęc ,nie nagrywaj ani nie rozpowszechniaj wizerunku kolego w/
kolez anek i innych oso bbez ich wyraz nej zgody.
Pamiętaj, z ekaz dy ma prawo do przestrzeni osobistej. Jes liinna osoba potrzebuje
chwili samotnos ci, uszanuj to. Naruszanie tej przestrzeni moz erodzic konflikty. - Zakaz stosowania przemocy w jakiejkolwiek formie
Nie stwarzaj sytuacji, w kto rych ktos czułby się celowo pomijany, izolowany.
Nie stosuj przemocy fizycznej. Szturchanie, popychanie, kopanie czy siłowe
przytrzymywanie kolegi/kolez anki naruszają jego/jej integralnos c fizyczną.
Szanuj przestrzen intymną kolego w/kolez anek. Nigdy nie dotykaj ich w sposo b,
kto ry moz ebyc uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
Nie wys miewaj, nie obgaduj, nie os mieszaj, nie zawstydzaj, nie upokarzaj, nie
lekcewaz inie obraz aj kolego w/kolez anek.
Nie wypowiadaj się w sposo bobraz liwy o rodzicach kolego w/kolez anek.
Nie zwracaj się w sposo bwulgarny do innych.
Pamiętaj, z ez arty są wtedy z artami, kiedy nikt z ich powodu nie cierpi. Jes litak
jest, natychmiast zakon cz taką zabawę słowną.
Nie naraz aj siebie i innych ucznio w na sytuacje zagraz ające z yciu i zdrowiu
fizycznemu czy psychicznemu.
Nie wyraz aj negatywnych, przes miewczych komentarzy na temat zachowania,
pracy, wyglądu kolego w/kolez anek.
Nie zabieraj rzeczy nalez ących do innych bez ich zgody. - Szacunek w kontaktach internetowych i zakaz cyberprzemocy
Szanuj innych i traktuj ich tak, jak chcesz, by traktowali Ciebie – dotyczy to
wszystkich typo w Twojej aktywnos ci w sieci. Po drugiej stronie ekranu jest drugi
człowiek.
Pamiętaj, z ecyberprzemoc często zaczyna się od tzw. „niewinnych z arto w”. Nie
kaz dy ma takie samo poczucie humoru. Uwaz aj na to, co piszesz i co publikujesz,
w Internecie nic nie ginie. W s wiecie wirtualnym łatwo poruszyc lawinę
wzajemnych niechęci, co moz edoprowadzic do konkretnej formy przemocy.
Nie udostępniaj kontakto w do innych oso b(telefonicznych, mailowych) bez ich
zgody.
Dbaj o swo joraz innych wizerunek w sieci – nie publikuj wraz liwych danych,
powierzonych ci informacji oraz zdjęc ifilmo w os mieszających innych. Szanuj ich
prywatnos c .
STA N DA R DY O C H RO N Y DZ I E C I W D U S Z PAST E RST W I E PA R A F I A L N Y M
3
Chron intymnos c swoją i innych. Nie wysyłaj i nie udostępniaj zdjęc lub filmo w,
kto re by ją naruszały.
Sprzeciwiaj się hejtowi, sam nie publikuj obraz ających i agresywnych komentarzy
oraz reaguj, gdy zauwaz ysz, z ektos jest poniz any w Internecie. Nie przesyłaj dalej
os mieszających wiadomos ci. Zgłos takie działania odpowiednim osobom.
Nie prowokuj innych do niepotrzebnych, nieuzasadnionych kło tni. Trolling,
s wiadome poniz anie, nękanie i zaczepki są zachowaniami niedopuszczalnymi.
Nie wykluczaj swoich ro wies niko w z grup w mediach społecznos ciowych
z powodu swoich prywatnych niechęci.
Nie podszywaj się w Internecie pod inne osoby. Takie zachowanie
w cyberprzestrzeni jest kradziez ątoz samos ci. To jest przestępstwo.
Jez eli zauwaz ysz, z ektos nie wylogował się ze swojego konta, nie wykorzystuj tej
sytuacji do działan ,kto re przyniosłyby mu szkodę, ale z yczliwie poinformuj go
o jego nieuwadze.
Pamiętaj, z egroz by, pomo wienia, nawoływanie do nienawis ci, przes ladowanie,
os mieszanie w cyberprzestrzeni takz esą karalne. Twoje działania w sieci nie są
anonimowe.
- Sposoby pokojowego rozwiązywania konfliktów
Wycisz się, uspoko j,zatrzymaj niepotrzebną kło tnię, zanim stracisz nad sobą
kontrolę. Zastano w się, co chcesz osiągnąc .Jes lito moz liwe, podejmij spokojną
rozmowę z drugą stroną.
Umo w się na rozmowę w bardziej stosownych warunkach, w ten sposo bzyskasz
czas na konstruktywny dialog.
Powiedz, co według Ciebie jest problemem, co przyczyną nieporozumienia, czego
oczekujesz.
Słuchaj drugiej osoby. Dopytaj o jej odczucia i oczekiwania. Podsumuj to, co
usłyszałas /usłyszałes dla upewnienia się, czy dobrze zrozumiałes /zrozumiałas jej
komunikat.
Upewnij się, z eTwo jrozmo wca powiedział wszystko odnos nie do swoich odczuc .
Wspo lnie wymys lcie rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony.
Jes linie uda się Wam dojs c do porozumienia, popros o pomoc osobę dorosłą,
aktualnego opiekuna grupy. Porozmawiaj o tym z Twoimi rodzicami. Nie rozwiązuj
konfliktu samodzielnie.
Nie bądź obojętny, gdy komuś dzieje się krzywda!
Zawsze poinformuj o tym osobę dorosłą.